(Diclemente & Prohasca 1982/1986, Koski-Jännes ym 2008)
ESIHARKINTA
- muutostarvetta ei tiedosteta tai se koetaan negatiivisena
- vältetään ajattelemasta, puhumasta ja lukemasta riskikäyttäytymisestä
- muutostarpeen vähätteleminen ja oman toiminnan puolustaminen
- avun hakeminen ympäristön (puoliso, työyhteisö ym.) painostuksesta
- syyt ongelmiin nähdään toisissa (esim. työyhteisössä), ei itsessä
- toimintatapoja ei ole aikomusta muuttaa seuraavien 6 kk kuluessa
HARKINTA
- tieto kiinnostaa, koska koetaan huolta omasta terveydestä
- muutoksen haitat koetaan suuremmiksi kuin muutoksen hyödyt
- muutokseen liittyy ristiriitaisia tunteita ja ajatuksia
- puheessa on miettimistä, pohtimista, pääosin kuitenkin ”-isi puhetta”
- toiminta voi alkaa seuraavan 6 kk kuluessa
VALMISTAUTUMISVAIHE
- muutoksen hyödyt tuntuvat miellyttävimmiltä ja haitat vähäisemmiltä
- neuvot, mielipiteet ja ohjeet sekä muiden kokemukset kiinnostavat
- toimintaan liittyvä ryhtymis- ja aikomispuhe lisääntyy ja tehdään pieniä muutoksia
- toimintaan ryhdytään seuraavien 30 pv kuluessa
TOIMINTAVAIHE
- sitoudutaan uusiin toimintatapoihin ja haetaan tukea muutoksen vakiinnuttamiseksi, mutta uusi toimintatapa koetaan vielä työläänä
- uusien toimintatapojen kokeilua viimeisten 6 kk aikana
VAKIINNUTTAMINEN / YLLÄPITOVAIHE
- uusi toimintatapa koetaan positiivisena ja luotetaan omiin kykyihin
- toiminta jatkunut yli 6 kk, repsahdukset mahdollisia
PÄÄTÖSVAIHE
- muutos on pysyvä eikä pelkoa repsahduksista, palaamisesta entiseen
- suhtaudutaan luottavaisesti omiin kykyihin ja osaamiseen
REPSAHDUS/ PALUU ENTISEEN
- paluu edellisiin muutosvaiheisiin
- olennainen osa muutosprosessia
Riskipotilaista 80% on esiharkinta- ja harkintavaiheessa.
MOTIVOINTI ERI MUUTOSVAIHEISSA
ESIHARKINTA
- kiitä asiakasta siitä, että hän on tullut keskustelemaan.
- rakenna yhteistyösuhdetta.
- herätä nykyistä tilannetta koskevia epäilyjä ja huolia.
- ilmaise oma huolesi ja jätä ”ovi auki” uudelle tapaamiselle.
HARKINTA
- hyväksy asiakkaan epätietoisuus ja kahtaalla keikkuminen.
- auta asiakasta siirtämään punnuksia muutoksen puolelle.
- ongi esiin asiakkaan muutospuhetta.
- arvioi, tunteeko asiakas pystyvänsä muutokseen.
- vedä yhteen muutospuhetta.
VALMISTAUTUMISVAIHE
- ota selvää asiakkaan tavoitteista.
- tarjoa muutoksen toteuttamisvaihtoehtoja.
- tarjoa asiantuntemustasi (asiakkaan luvalla).
- tehkää yhdessä muutossuunnitelma.
- tutki, miten voidaan poistaa muutoksen esteitä.
- auta asiakasta tekemään lista sosiaalisen tuen lähteistä.
- selvitä asiakkaan odotuksia.
- kysy asiakkaalta mitkä keinot ovat auttaneet häntä aikaisemmin.
- auta asiakasta järjestämään käytännön asioita, jotka vaikuttavat hoitoon osallistumiseen.
- pyydä asiakasta kertomaan muutosaikeistaan jollekin luotettavalle ihmiselle.
TOIMINTAVAIHE
- pidä yhteyttä asiakkaaseen ja kannusta häntä pysymään tavoitteessaan.
- tue realistista pienten askelten muutosta.
- tunnista alkuvaiheen vaikeudet.
- auta asiakasta tunnistamaan riskitilanteita ja kehittämään niihin selviytymismenetelmiä.
- auta asiakasta löytämään sosiaalista tukea ja uusia asioita elämäänsä.
VAKIINNUTTAMINEN / YLLÄPITOVAIHE
- pidä yllä tukisuhdetta asiakkaaseen.
- auta asiakasta löytämään mukavaa tekemistä.
- tue elämäntapamuutoksia (terveys, opiskelu).
- vahvista asiakkaan ratkaisua ja pystyvyyden tunnetta.
- auta asiakasta harjoittelemaan ja kokeilemaan uusia selviytymistaitoja.
- kehitä ”pakosuunnitelma” siihen tilanteeseen, että ongelmatoiminta uusiutuu.
- tarkista asiakkaan kanssa hänen pitkän tähtäimen suunnitelmansa.
REPSAHDUS/ PALUU ENTISEEN
- tue asiakasta kaikissa käänteissä.
- auta asiakasta palaamaan muutokseen.
- anna tunnustusta kaikille yrityksille harkita uudelleen myönteisiä vaihtoehtoja.
- tulkitse tapahtunut oppimismahdollisuudeksi.
- auta asiakasta löytämään vaihtoehtoisia selviytymiskeinoja.