LIIKUNTA-APTEEKKI

Liikunta-apteekki on terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan työkalupakki, joka tarjoaa ammattilaisille työvälineitä liikuntaneuvonnan toteuttamiseen ja hyvinvointipolkuja liikuntaa aloittaville kuntalaisille.

Liikuntaneuvonnan työkalupakin käyttö on maksutonta. Tervetuloa käyttämään liikuntaa lääkkeenä.

Liikunta-apteekin kehittämisessä on hyödynnetty terveydenhoitoalan ja liikunta-alan ammattilaisten ideoita, kokemuksia ja asiantuntemusta. Lääkärit, sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, fysioterapeutit, liikuntaneuvojat ja liikuntapalveluiden tarjoajat ovat ideoineet liikunta-apteekin sisällön ja sopivuutta asiakaspalvelutyön tueksi.

Liikunta-alan palveluntarjoajat ovat olleet mukana laatujärjestelmän rakentamisessa ja tuotteistaneet palvelujaan vastaamaan liikuntaneuvonnan asiakkaiden tarpeita. Kehittämistyön tueksi on kuunneltu myös terveysliikkujien ajatuksia liikunnan aloittamisen haasteista, motivoinnin tärkeydestä ja heitä liikuttavista palveluista. Oman panoksensa monenväliseen kehittämistyöhön ovat antaneet myös terveysliikunnan, hyvinvoinnin ja liikunnan asiantuntijat.

Liikunta-apteekkia koordinoi Suomen Liikunnan Ammattilaiset SLA ry. Lisätietoja ja kysymyksiä voit esittää tästä.

Tutustu Liikunta Apteekin liikunta-apteekkiin.

Voimme auttaa sinua liikkumaan liikunta-apteekissamme. On todistettu, että osallistut fyysiseen toimintaan tai harjoittelet säännöllisesti mielialaasi ja yleistä terveyttäsi, joten kokeile sitä. 

Liikunta ennaltaehkäisevänä lääketieteenä oli Liikunta Apteekin perustava periaate, joka perustui maailmanlaajuiseen aloitteeseen kroonisten sairauksien välttämiseksi laajamittaisesti. Tämän tueksi loimme liikunta-apteekin. 

Se tarjoaa sinulle kaikki materiaalit ja tiedot, joita tarvitaan urheiluneuvontaan, ja vaiheet siitä, miten paikalliset voivat aloittaa harjoitteluohjelmansa. Lisäksi tämä on maksutonta, joten voit säästää paljon rahaa hyödyntämällä tätä. 

Tutustu nyt tarkemmin liikunta-apteekkiin. Tarkista se alla. 

Terveysurheilun edut 

Tietyn urheilulajin pelaaminen on yksi parhaista tavoista polttaa kehosi kaloreita ja pitää hauskaa tekemällä sitä. Terveydenhuollon ammattilaiset suosittelevat, että kokeilet mitä tahansa urheilua, josta saatat olla kiinnostunut.

Tässä on etuja, joita saat siitä: 

  • Painonhallinta

Tuntuuko sinun aineenvaihduntasi hidastuvan vuosien mittaan? Tämä voi merkitä sitä, että kehosi hormonit ovat muuttumassa, mikä tekee siitä kykenemättömäksi polttamaan kaloreita kuin yleensä. Siksi saattaa olla aika tarkastella painosi hyvin. Nämä ovat tapauksia, joita esiintyy yleensä kehossa ikääntyessä, mutta voit tehdä paljon sen torjumiseksi ja silti pitää aineenvaihduntasi korkealla. 

Mitä voit tehdä ensin, on tarkistaa, onko nykyinen painosi edelleen terveellisessä suhteessa pituutesi kanssa. Jos se ei ole, sinun on irrotettava joitain puntaa saavuttaaksesi ihanteellisen ja terveellisemmän painon. Yksi tärkeimmistä tavoista, joita voit tehdä tämän saavuttamiseksi, on liikunta tai urheilulaji. Haastava kuin se on alussa, se on sen arvoista, koska se on hyödyllistä sinulle pitkällä aikavälillä. 

  • Verenkierron parantaminen

Sydämen sykkeen kuunteleminen vasemman rintakehän kautta on hyvä merkki siitä, että se pumpaa verta kunnolla ja kiertää koko kehossasi. Voit kokea tämän, jos menet sprinttiin tai pelaat jännittävässä urheilupelissä, joka pakottaa kehosi liikkumaan nopeasti. On kuitenkin kunnossa, jos et ole nopeatempoisessa urheilussa. Pelkkä kävely pitkä matka on enemmän kuin tarpeeksi liikuntaa ja parantaa verenkiertoa. 

  • Parempi suojaus sairauksia vastaan

Säännöllinen liikunta voi auttaa vahvistamaan immuunijärjestelmääsi, koska hikoilemalla voit vapauttaa toksiineja kehosi ulkopuolella. Lisäksi se voi auttaa hallitsemaan kolesterolitasojasi ja vähentämään mahdollisuuttasi kohota verenpainetta. 

  • Lihastesi harjoittelu

Jos haluat sävyttää näitä lihaksia, urheilu on hienoa, jotta se olisi mahdollista. Ei ole verotettavaa tehdä, jos osallistut aktiivisiin joukkuelajeihin, kuten jalkapallo, koripallo, baseball ja paljon muuta. Et vain saa kokea tätä tiimihenkeä, mutta myös pitää hauskaa samalla kun hikoilet kaiken. Siksi useimmilla urheilijoilla, vaikka he syövätkin paljon, pystytään edelleen olemaan sävytetty vartalo. 

  • Vahvempi mieli

Sen lisäksi, että mielesi saa aikaan kurinalaisuutta urheilemalla, mielelläsi on myös positiivisemmat näkymät. Endorfiinit vapautuvat aina kun harjoittelet, mikä herättää mielialasi joka kerta. Lisäksi ulkoisen paineen omaavien urheilulajien pelaaminen voi auttaa sinua totuttelemaan stressaavien tilanteiden hoitamiseen paniikkia puuttumatta. Lisäksi mielenterveydellesi on hyvä, että pidät itsesi aktiivisena verrattuna passiiviseen. 

Sinun on kuitenkin pidettävä mielessä, että liikunnan on oltava käsi kädessä tasapainoisen ruokavalion kanssa. Yksi ilman toista johtaisi vain vähän tai ei ollenkaan tuloksiin, joten älä anna ponnisteluidesi hukkaan. 

Lisätietoja urheiluneuvonnastaurheilun 

Kun tiedätsuuret terveyshyödyt, pääset syvemmälle toiseen siihen liittyvään näkökohtaan, joka on urheiluneuvonta. Jälkimmäinen keskittyy enemmän henkisen hyvinvoinnin merkitykseen. 

Tarjoamme Liikunta Apteekissa terveydenhuollon ammattilaisten ideoita ja kokemuksia urheiluun ja liikuntaan. Jotta saisimme paremman taustan urheiluneuvonnasta, jaamme sen kolmeen alakohtaan.

  • Urheiluneuvonnan merkitys

Urheiluneuvonta on täydellinen valinta urheilijoille tai harrastajille, jotka tarvitsevat opasta parantaakseen valitsemaansa alaa. Lisäksi tämä opettaa meitä arvostamaan fyysisen terveytemme lisäksi myös mielenterveyttä, koska siinä otetaan huomioon koko hyvinvointi. Lisäksi neuvonantaja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi liittyvässä urheilutoiminnassa. 

  • Prosessit, joita voit kokea urheiluneuvonnassa

Kukaan ei ole täydellinen, edes kaikkien aikojen suurimmalla urheilijalla ei ole ongelmaa. On täysin hienoa ja normaalia, että joskus kohtaat haasteita tunteiden käsittelyssä ja motivoitumisen ylläpitämisessä. 

Täältä tulee urheiluneuvonta. Nämä ovat tekijöitä, jotka otamme huomioon auttaaksemme sinua saavuttamaan optimaalisen suorituskyvyn. 

  • Luo harjoitussuunnitelmat, jotka sopivat kykyihisi ja rajoituksiisi. 
  • Tee sinusta hauska kilpailu japositiivisena. 
  • pysyOpeta, kuinka voit pysyä rauhallisena myös kriisin aikana kilpailun aikana.
  • Paranna taitojasi ja hio nykyisiä kykyjäsi pelisi suorituskyvyn parantamiseksi
  • Paranna itseluottamusta ja näytä miten voit voittaa negatiiviset tunteet 
  • Käsittele kaikki kiireelliset ajatukset tai muutokset käyttäytymismalleissa. 
  • Sinun on kuultava urheiluneuvonnan neuvoja: 
    • Kuntoasi on kunnossa, mutta älä ole liian kova itsellesi.
    • Mielenterveytesi on yhtä tärkeä kuin fyysinen hyvinvointi. 
    • Kun pelaat urheilua, muista käyttää tarvittavia laitteita, jotka ovat hyvässä kunnossa. Vältä kuluneiden kenkien käyttämistä, koska se voi johtaa loukkaantumisiin tai onnettomuuksiin. 
    • Älä unohda lämmetä ennen peliä, jotta olisit tiptop-muotoinen. 
    • Älä koskaan pelkää pyytää neuvoja urheiluneuvojalta parempaan suoritukseen. 

Ravitsemuksen merkitys yleiselle terveydelle

Pelin suorituskyvyn, fyysisen tai henkisen terveyden lisäksi sinun on otettava huomioon myös nauttimasi ruoka. Vaikka harrastaisit päivittäin ja polttaisit tuhansia kaloreita joka kerta, mutta syöt silti epäterveellistä ruokaa, se estää terveellisen elämäntavan. 

Kun katsotaan takaisin historiallisiin tapahtumiin, vuonna 1904 tapahtui harvinainen tapahtuma, kun olympiamitalisti nimeltä Thomas Hicks söi munia ja siemaili brandyä samalla kun juoksi voimakkaasti kohti maalia. 

Vaikka hän taisteli ankarassa kuumuudessa luopumatta ja voitti, hän kärsi seurauksista ruokailunsa vuoksi. Hänet vietiin välitöntä lääketieteellistä hoitoa varten ja oli sen jälkeen kamalassa kunnossa. Tuloksena tutkijoissa, tutkitaan ravitsemuksen merkitystä urheilijoille tämän tapahtuman takia.  

Ravitsemuksen osalta nämä ovat tekijöitä, jotka on otettava huomioon tasapainoisessa ja terveellisessä ruokavaliossa: 

  • Ikä
  • Sukupuoli
  • Elämäntapa
  • Liikunnan aste
  • Kulttuurinen konteksti
  • Paikallasi saatavilla olevaa
  • ruokaa Ruokavalio ja ruokatavat

Jos faneja syövät runsaasti ruokaa energiaa, rasvaa, sokeria ja suolaa, mutta ei syö lehtivihanneksia tai hedelmiä, sinulla on suurempi riski saada kroonisia sairauksia, joten välttää parasta mennä tälle reitille. Tämä on pidettävä mielessä, kun teet ateriasuunnitelman, joka sopii harjoitteluohjelmaasi: 

  • Keskity syömiseksi niin monta hedelmää ja vihannesta kuin voit. 
  • Valitse rasvattomat tai vähärasvaiset maitotuotteet.
  • Käytä vähärasvaisia ​​lihoja, siipikarjaa, kalaa, pavut, munat ja pähkinät 
  • Tarkista tuoteselosteista, onko niissä vähän tyydyttyneitä rasvoja, transrasvoja, kolesterolia, suolaa ja lisättyjä sokereita.

Ruokavalion muuttaminen yhtäkkiä voi tuntua vaikealta, joten yritä tehdä se askel askeleelta tarvitsematta supistaa itsesi liian kovaa. Esimerkiksi välipalojen sirujen syömisen sijaan voit valita sen sijaan omenan tai minkä tahansa hedelmän. Toisaalta on kunnossa hemmotella itseäsi toisinaan, mutta sen on oltava maltillista. 

Kumppanuus liikkeen kanssa! Projekti 

Liikunta-apteekkityökalupohjan avulla Movement! projekti perustettiin viime vuonnatuella Päijät-Häme -yhdistyksen ja Euroopan aluekehitysrahaston. 

Tämän toteuttivat useat henkilöt: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Cursor Oy, kumppaniyliopistot ja paljon muuta. Tämä levittää ajatusta siitä, kuinka paljon liikunta-apteekkia on suuri apu terveydellisiin tarpeisiisi. 

Kokeile Liikunta Apteekin liikunta-apteekkia.

Sinun ei tarvitse etsiä enempää tai huolehtia siitä, mitä tehdä seuraavaksi kun harjoittelet, koska urheiluapteekkimme on saanut kaiken sinulle. Ammatillisen ohjauksen ja uusimman tiedon avulla Liikunta Apteekki on täällä kaikilla terveydellisillä huolenaiheilla. Voit tarkistaa lisätietoja verkkosivustoltamme. 

Terveet mielet ja ruumiit Liikunta Apteekin kanssa.