ALASELKÄKIPUT

LIIKUNTAOHJELMAN PERUSTEET

Tavoitteet

  • Rohkaiseminen ja totuttaminen liikuntaan
  • Kivun vähentäminen
  • Toimintakyvyn palauttaminen

Nämä tavoitteet saavutetaan osittain selän rakenteisiin ja toimintoihin kohdistuvien fysiologisten vaikutusten ja osittain psykososiaalisten vaikutusten kautta

Liikunta

  • Liikkuminen ja liikuntaharjoittelu toteutetaan oireiden sallimissa rajoissa
  • Keskeisiä liikuntaharjoittelun osia ovat vatsan, selän ojentajalihasten ja alaraajojen lihasten voimaa ja kestävyyttä lisäävät sekä venyttävät harjoitteet
  • Liikuntaohjelman on oltava varsin intensiivinen, asteittain voimistuva ja pitkäkestoinen vaikutusten saavuttamiseksi
  • Liikunta on aiheellista aloittaa yksilöllisesti suunniteltuna ja ohjattuna terapeuttisena harjoitteluna, jota kotiohjelma täydentää
  • Kroonistuneissa selkävaivoissa jooga saattaa parantaa selän toimintakykyä ja vähentää oireita lievästi ja saman verran kuin venyttely

Varotoimet

  • Harjoittamattomien lihasten voimakas tai runsas kuormittaminen voi aiheuttaa selän lyhytaikaisia kipuja
  • Voimakkaita kiertoja, iskuja, taivutuksia tai venytyksiä sisältävä liikunta voi aiheuttaa selkäkipua, mutta terveysliikunnan suositusten mukainen liikunta ei lisää tätä riskiä.