Diabetes T2D

Liikuntaohjelman perusteet

Tavoitteet

  • Estää sairauden pahenemista ja liitännäissairauksia
  • Ehkäistä erityisesti valtimotauteja
  • Parantaa suoritus- ja toimintakykyä.
  • Ylipainoisilla ja lihavilla diabeetikoilla laihduttaminen ja lihomisen ehkäisy ovat keskeisiä tavoitteita

Liikunta

  • T2D:ta sairastaville henkilöille säännöllisen liikunnan tulee olla olennainen osa hoitoa
  • Kohtalaisesti kuormittavaa liikuntaa vähintään joka toinen päivä
  • Yhteensä vähintään 150 min viikossa tai voimakkaasti kuormittavaa kestävyysliikuntaa vähintään 90 min viikossa
  • Lihaskuntoharjoittelu on diabeetikoiden liikunnan keskeinen osa. Lihasten kestävyyden tai voiman/lihasten massan suurentamista painottavien harjoitusohjelmien vaikutuksissa ei ole diabeteksen kannalta olennaisia eroja.
  • Kaikkia suuria lihasryhmiä kohtalaisesti kuormittavaa lihaskuntoharjoittelua kolmesti viikossa
  • Henkilöille, joilla on suurentunut diabeteksen kehittymisen riski (lihavuus, alentunut glukoosin sieto) pätee parhaiten laihduttavan liikunnan suositus
  • Liikuntaa sairauden asteen, liitännäissairauksien ja fyysisen suorituskyvyn asettamissa rajoissa
  • Ohjelmaa muunnellaan henkilön sairauden asteen, muiden sairauksien, kunnon ja muiden liikuntakykyihin ja turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden mukaan.
  • Pitkään sairastaneilla ja iäkkäillä diabeetikoilla on saatu hyviä kokemuksia liikunnan aloittamisesta intervalli-tyyppisenä harjoitteluna, jossa vuorotellaan lyhyitä intensiivisiä kuormitus- ja lepojaksoja.

Varotoimet

  • Liikunnan aikana tai sen jälkeen aina 48 tuntiin asti saattaa kehittyä hypoglykemia. Diabeetikoilla verensokerin omaseuranta on tarpeen.
  • Erityisesti iäkkäillä henkilöillä on suurentunut sydän- ja verisuonisairauksien riski.
  • Perifeerinen neuropatia lisää ihon rikkoutumisen ja varsinkin alaraajojen vammojen vaaraa. Riskiä voidaan pienentää valitsemalla lenkkeilyn sijasta esim. vesiliikunta tai pyöräily sekä hoitamalla jalkoja hyvin. Vaikea neuropatia voi altistaa kaatumisille.
  • Autonomisen hermoston neuropatia aiheuttaa puutteellisesta säätelystä johtuvia toiminnallisia häiriöitä, jotka voivat mm. vähentää rasituskestävyyttä ja lisätä uupumisen ja tapaturmien vaaraa.
  • Vaikea ja erityisesti proliferatiivinen silmän verkkokalvon rappeuma on vasta-aihe voimaperäiselle kestävyys- ja voimaharjoittelulle.
  • Liikuntaa ei suositella, jos verensokeri ylittää 13.9 mmol/l.

Laajempi ja tulostettava versio aiheesta: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/palvelut/liikuntalaake/

Liikunnan vaikutukset ja hyödyt

  • Liikunnan vaikutuksia ei voida korvata lääkkeillä.
  • Kestävyysliikunta (säännöllinen, kuormittavuudeltaan kohtalainen kuten reipas kävely)
    • pienentää T2D:n ilmenemistä 30 – 40 % työikäisillä ja iäkkäillä miehillä ja naisilla.
    • parantaa glukoositasapainoa
    • pienentää viskeraalisen rasvan määrää
    • pienentää kohonnutta verenpainetta ja hyperlipidemiaa
    • aiheuttaa lihasten verenkierrossa ja aineenvaihdunnassa suotuisia muutoksia
    • parantaa aerobista suorituskykyä
    • vähentää lääkkeiden tarvetta, parantaa potilaiden ennustetta ja pienentää diabeetikoilla usein korkeaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Vaikutukset vastaavat intensiivisen lääkehoidon vaikutuksia
  • Lihaskuntoharjoittelu
    • parantaa diabeetikoiden glukoositasapainoa vastaavalla tavalla kuin aerobinen liikunta ja sen tulee olla keskeinen osa diabetesta sairastavan henkilön liikuntaohjelmaa.
    • lisää erityisesti glukoosia käyttävää lihasmassaa
    • parantaa lihasten insuliiniherkkyyttä
    • yhdistetyn lihas- ja kestävyysharjoittelun vaikutus saattaa olla suurempi kuin kummankaan yksinää
  • Vähentää inaktiivisuuden tai muiden tekijöiden aiheuttamaa insuliiniresistenssiä
  • Lisää maksa- ja rasvasolujen insuliiniherkkyyttä
  • Jo muutamia päiviä kestävä liikunnan voimakas väheneminen pienentää insuliiniherkkyyttä merkittävästi
  • Liikunnan vaikutus insuliiniherkkyyteen ja glukoosiaineenvaihduntaan kasvaa sen määrän ja kuormittavuuden suurentuessa
  • Suositeltu liikunta pienentää myös useiden muiden diabeetikoilla yleisten sairauksien kuten sepelvaltimotaudin riskiä
  • Yhden lyhyehkön kestävyys- tai lihaskuntoliikuntajakson vaikutus kestää vuorokauden verran.

Laajempi ja tulostettava versio aiheesta: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/palvelut/liikuntalaake/

Sairauden taustaa

  • T2D:n yhtenä perussyynä on insuliinin huonontunut toiminta lihaksessa, rasvakudoksessa ja maksassa (heikentynyt insuliiniherkkyys, insuliiniresistenssi).
  • Insuliini on tarpeen glukoosin siirtymiseksi lihassoluun energianlähteeksi.

Laajempi ja tulostettava versio aiheesta: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/palvelut/liikuntalaake/